onsdag 15 april 2015

Nysytt

 Jag har precis avslutat en "långbänk", det har tagit tid då jag har ägnat mig åt så mycket annat. Syendet har hamnat lite i skymundan det sista året och det har varit segt att sparka igång tillfällena vid symaskinen.  Jag har sytt en väska (och det blir nog bara en väska denna säsong till skillnad från förra året). Mönstret har jag köpt från Quiltbiten i Uppsala och jag har precis för mig att jag har sytt denna väska förut...? Men minnet sviker och jag vet inte var eller om jag har väskan kvar.... men nu har jag en ny i alla fall!


 I all enkelhet, ett lite rustikt bomullstyg i khakigrön färg. Ytan på tyget ser lite stentvättad ut. På båda sidor av väskan gjorde jag en dekoration i form av ett band med antikfärgade mässingsnitar som jag tryckte dit. 






 Jag beställde ringspännen (som axelremmen löper genom) samt ett reglerspänne (för att reglera axelremmens längd) i antikfärgad mässing så att det skulle matcha nitarna.

 

Blixtlåset är antikfärgad mässing fast i plast (ändå YKK =  kvalité), det var svårt att hitta ett bra blixtlås med rätt färg. Metallblixtlåsen med samma storlek på "tänderna" var väldigt vassa och obehagliga att stoppa ner händerna genom så det fick faktiskt bli plast. Slutresultatet blev dock bättre än vad jag förväntade mig och låset öppnar och stänger sig smidigt och mjukt.


 Väskan är fodrad med ett mörkbeige tyg med små, små blommor på som går bra ihop med yttertyget.  En innerficka är fastsydd på väskans ena sida, mest tänkt för att trycka ner mobiltelefonen i.

2 kommentarer:

  1. Läcker sak,fint hantverk.
    Susann sa

    SvaraRadera
  2. Urläcker! Du är verkligen duktig på att sy och tänka ut snygga lösningar.

    SvaraRadera