lördag 21 februari 2015

Lättsam lunch med tomat-och lökpaj


För den som undrar så äter vi faktiskt också förutom att ägna oss åt självplågeri med att röja i det blivande gästhuset. Visst blir det en och annan sväng till snabbmatsinrättningar, det ska jag erkänna. Här kommer dock en rätt jag gjorde nyligen, ett snabbt mattips som jag hittade på nätet från en äldre utgåva av ICAs Buffé nr 9, 2011, 
"Lök- och tomatpaj". (Mina tips finns med)

Pajdeg

150g kallt smör
5 dl vetemjöl
2 msk iskallt vatten (jag har alltid kallt vatten med isbitar i förberett när jag gör paj)

Tips: keramiska bakkulor alt. ett paket torra kidneybönor (till förgräddningen av pajskalet)

Pajfyllning

3 rödlökar (à 100g)
2 gula lökar (à 100g)
2 vitlöksklyftor
timjan
2 stora, väl mogna tomater
150g riven cheddarost
4 ägg
2 dl mjölk
2 dl grädde
smör
salt (Herbamare örtsalt), peppar
Tips: socker (liten nypa)

Sätt på ugnen på 175°.

Börja med att göra pajdegen. Smöret skärs i mindre kuber och blandas med mjölet till en smulig deg. Själv använder jag matberedare och pulskör den snabbt. Tillsätt det iskalla vattnet, kör så lite som möjligt med matberedaren. Ta ur degen och arbeta snabbt ihop den med händerna, undvik att överarbeta då värmen från händerna gör degen för varm. Smöret i degen bör hållas så kallt som möjligt för att göra en riktigt fin och frasig pajdeg. 
Ta fram en pajform (helst med löstagbar kant) och tryck ut degen i formen. Nagga med gaffel på några ställen på degen (framförallt på pajens kanter för att undvika att den sjunker ner vid gräddning) och ställ sedan in formen att kylas ner i kylen, minst 30 minuter. 

 Under tiden som pajdegen vilar i kylen skalas lökarna. Halvera lökarna och skär dem sedan i tunna, fina skivor. Skala och finhacka vitlöksklyftorna. Hetta upp en stekpanna på medelvärme och stek sedan gul och röd lök i smör tills de är mjuka, ej brända. Tillsätt vitlökshacket och stek lite till. Krydda med timjan, salt och peppar. Sänk värmen och fortsätt steka tills allt har mjuknat ordentligt. En nypa socker förhöjer smaken i löken. 

Tips: innan pajdegen ställs in i ugnen för att förgräddas lägger jag folie över hela pajbotten och på detta häller jag ett helt paket torra kidneybönor ovanpå (jag har ännu varit för lat att inhandla keramiska bakkulor). Detta gör jag för att förhindra att botten bubblar upp och spricker under förgräddningen samt att degkanterna förhindras att rasa ner.

Skär tomaterna i halvtjocka skivor (de ska vara tjocka nog att inte trasas sönder bara av att lyftas). När pajen har förgräddats tas den ut ur ugnen och lökfräset läggs ner i botten (ta upp folien med bönorna först!). Strö över den rivna osten. Lägg på tomatskivorna. 
I en skål, vispa upp äggen och tillsätt mjölk och grädde. Krydda med salt, peppar och timjan). Häll sedan äggstanningen över pajen, grädda i ca 50 minuter/tills stanningen har stannat. 

Verkligen en underbart god och lättsam paj som vi alla älskade! 
Dessutom fick jag en del pajdeg över eftersom jag inte använde en pajform med hög, löstagbar kant; istället använde jag en vanlig pajform i ugnsfast glas som inte hade lika höga kanter. Jag kom på att vi kunde använda resterande pajdeg till en liten efterrätt senare på dagen. Jag bakade ut degen och fick ut tillräckligt med deg till tre minipajformar som jag klädde med degen. Denna lilla efterrätt får dock ett eget blogginlägg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar