fredag 21 februari 2014

Återbruk - gamla ting får nytt liv

Ibland får både Ä.H och jag idéer. Stundvis är idéerna rent åt pepparn tokiga, emellanåt helt normala men ibland lite lagom galna. Har vi fått något på hjärnan har vi båda svårt att bara släppa den tanken och ersätta med något annat. Ibland är det ett måste såklart, när vissa idéer inte går att genomföra, men ofta handlar det om att hitta vettiga alternativ eller spinna vidare på och förädla idéen till något som är praktiskt, ekonomiskt och stilistiskt genomförbart. 

Till vår ena hall i det nya huset stod vi inför ett delikat inredningsdilemma. Vi sökte något att praktiskt förvara ytterkläderna på/i och båda är vi hjärtligt trötta på den nuvarande hyreslägenhetens idiottunga, gigantiska skjutdörrar i spegelglas som döljer raddan av ytterjackor. Dörrarna är tunga, de hoppar med förkärlek ur sina rullspår (vari naturligtvis grus och småstenar verkar har en samlingspunkt där de ondskefullt planerar nästa tillfälle de föresätter sig att skicka ut en av dörrarna ur sina spår rätt ner på golvet istället).
Spegelglaset i dörrarna blir såklart FLÄCKIGA (otippat eller??) av allt handhavande då kanterna man ska dra i är minimala

Vi har kikat runt i butiker på olika lösningar. Vi vill ju kunna komma in i en hall och bekvämt trassla sig ur jackor, halsdukar m.m utan att behöva öppna fem olika dörrar, dra i olika skjutdörrar för att leta upp en ledig plats att knöla in kläderna på. Helst av allt har vi velat undvika att borra upp krokar över hela väggen.  Så här ser utrymmet ut i den hall där man kommer in i huset:


Tidigare hängde en förskrämd liten hatthylla med krokar på tegelväggen längst in i hörnan, jag tror mig minnas att det var hela fyra (!!) krokar på hängaren. Undertill stod ett minimalt skoställ som vid husvisningen var överfyllt (och faktiskt osynligt) av skor i drivor. Längs hela den vita väggen rakt fram i bild stod en gigantisk kista, för säkerhets skull en kista med rundat lock som omöjliggjorde ev. idéer om att sitta bekvämt vid skopåsättningen. Här hade det bott en familj på stundtals upptill 7 personer. Jag vill förtydliga; 7 personer, ett minimalt skoställ och en hatthylla med fyra krokar för ytterkläder.
Det var här och då vi kände att idéer var nödvändiga och de föddes ganska omgående på egen hand. Ganska snart insåg vi att vi (som vanligt) inte skulle ta den enkla vägen. Vi hittade ju ingenting i butikerna som vi kände skulle passa varken oss eller hallen. Vi önskade en öppen lösning men ändå med något som gjorde att man skulle kunna sitta, ha nära till handskar, halsdukar och mössor.

Det blev Ä.H som landade projektet, han gjorde en ritning på lösningen. Som av en händelse (och det är här som den här idén blev en aning galen) hittade han en del av en gammal panel i trä. Denna panel fanns ju såklart inte i närheten av där vi bor, den fanns inte ens i Sverige, nähä - den fanns ju i Danmark. Men i och med att vi har tillträde till huset och åker ner med jämna mellanrum passade Ä.H på att hyra en kärra när han ändå var nere i Skåne, köra över till Danmark, fiska upp panelen och sedan köra hem den hit till Södermanland. För att sedan köra den till "våra snickargubbar" jag har berättat om tidigare.

Panelen - som tidigare har suttit i en byggnad i Tyskland. Brun och högblank. Detta
var utgångspunkten för Ä.H:s ritning. 

Det hela kändes ändå oerhört bra speciellt när Ä.H presenterade sin ritning och jag kunde sanktionera den (!). Vi körde ut panelen till snickargubbarnas verkstad och redogjorde för stilistiska önskemål, mått och ev. utbyggnader. Snickargubben kom med egna förslag om utformning och detaljer på konsoler och krokar. Sedan fick snickargubbarna fritt fram att börja. Nästa gång jag såg panelen  såg den ut så här:

Här syns panelen integrerad med nya trästycken, originalpanelen är den mörkare i mitten efter
färgborttagning.

Vi ville ha plats för lådor eller korgar för förvaring av småsaker som vantar, mössor osv. En bänk att sitta på var ju önskvärt också, men helst inga ben på bänken undertill; ben gör det svårare att städa och är i vägen för skorna, så resonerade vi. Vid nästa besök i snickarverkstaden såg projektet ut så här:



Här är hallmöbeln grundmålad med en mörkbrun färg, detta för att alla trästycken ska bli enhetliga
och kunna "synas" på slitage utan att se nytillverkade ut. Knopparna är snickargubbens idé och jag ska visa dem längre ner i detalj. (Insidan av hyllorna målades självklart också senare)

Efter detta (mitt sista) besök i verkstaden innan hallmöbeln var klar fick vi bara ge oss till tåls att se hallmöbeln i sin färdiga form. Detta på plats, i huset i Skåne.... Farbror Snickare och co. hade nämligen leverans ner till Skåne och erbjöd sig att köra ner hallmöbeln (samt lite andra saker vi hade beställt) åt oss. För oss var det ingen tvekan om att passa på, hallmöbeln är STOR och TUNG. Häromdagen så kom de äntligen och jag var så ivrig att jag rusade ut på grusplanen i bara strumplästen. Jag, VI, behövde sannerligen inte bli besvikna....! Gubbarna levererade en hallmöbel som var långt över förväntat. Bättre, snyggare och mysigare än vad jag hade vågat föreställa mig! Efter mycket bärande, meckande och finputsande på sidostyckenas passbitar stod den så där, vår alldeles egna hallmöbel som Ä.H hade ritat själv. I en svartmålad, matt vacker nyans som ändå avslöjar träådringen under står den så där, fast förankrad i väggen. 


I "lurvigt" kvällsljus

.... och här fick till och med ICA:s skohorn i plast för 20:- komma med!

Nu till knopparna. Hallmöbeln har både knoppar och krokar. Knopparna är snickargubbens egen idé efter en vända på en auktion. Han var så söt när han smög fram knopparna och var fylld av förväntan när han frågade mig vad jag tyckte. Han hade köpt ett gäng spakar/reglage (jag har ingen aning om vad de kallas) till en gammal orgel! Dessa var otroligt snygga och jag såg direkt hur han tänkte. Och jag kände bara - kör! Så här blev de:



 

Varje "spak" är gjort av svartmålat trä och har porslinsinlägg (?) med text. Jag blev helt såld på idén! Krokarna (nedan) beställde jag själv från en firma på internet, jag sökte speciellt efter en mörkare nyans för att slippa ifrån ny-känslan. Jag hittade dessa som är i bronserad mässing:



Själva hallen i sig är från början riktigt bra, golvplattorna är OK och väggarna vitmålade utan krusiduller. Taket var... vitmålat men tyvärr inte alls i ett skick som vi tyckte var OK. Se själva:


Genomgående hade hela taket dessa skiftningar efter penslar, färgen var ojämn och penselspåren var alldeles vilda. Vi beslutade oss att omgående måla taket i ett par varv med täckande, vit takfärg innan hallmöbeln skulle flytta in. Sagt och gjort, taket fick ny färg och blev VITT.



Som en slutkläm satte vi även upp taklampan vi just har köpt, efter månader av velande och väljande (trodde ni något annat..?) valde vi en icke-hängande lampa utan en lampa av plafondtyp. Detta för att undvika att fastna med halsdukar, rockar och jackor som kastas runt när man klär av-och på sig.



Lampan kommer från spanska Estevez och finns att hitta hos vissa återförsäljare i Sverige. 


4 kommentarer:

  1. Vilka superlativ ska jag dra till med denna gång?Blir sååå impad av bloggarens kunskaper att man bara döör.Fina tips att ta me i mina egna inredningsförsök.
    sa Lina

    SvaraRadera
  2. Tack igen Lina, jaa han kan den där Ä.H (Äkta Hälften) som ritade och designade alldeles själv. Nu är vi beredda att ta emot vargavintrar med många fårskinnspälsar....

    SvaraRadera
  3. Men oj så snyggt.Det där med lampor nästan magiskt.
    Emeli sa

    SvaraRadera
  4. Tack Emeli, javisst, belysning är jätteavgörande i de flesta utrymmen. Så kul när man hittar "rätt" belysning som man trivs med...

    SvaraRadera