måndag 15 juli 2013

A tribute to my best friend - tips på ställe värt en omväg!

Äntligen har jag kommit till skott och samlat ihop foton inför dagens blogginlägg. Vilket borde ha kommit mycket tidigare; det rör nämligen bästväninnan sedan drygt 35 år tillbaka. 

Bästväninnan är en unik person och som med en oavbruten kreativitet och idérikedom startade sitt B&B för många år sedan. Verksamheten har växt liksom förbättringarna på B&B:t, idag finns en fantastisk, personlig liten butik på samma område samt ett härligt sommarcafé. 


Mitt i den sörmländska landskapet utanför Ärla driver hon sin verksamhet. Själva platsen är belägen vid Rinkesta slott söder om Eskilstuna i Södermanland. 


Slottet är ett idag privatägt slott som sömnigt vilar sig i en slottspark full av lövträd, varav många lindar som under sommaren sprider en svag men oemotståndlig doft. Själva slottet hör inte till de största slotten men har en mängd rum, slottet fungerade i senare tid som vårdhem innan det fick gå i pension. Vid en tur runt slottet kan man se en mängd vackra byggnadsdetaljer:


I en av slottets närbelägna flyglar finns bästväninnans B&B som heter Pure Retreat. Omgivet av åkrar, lindalléer och grusvägar är detta verkligen en oas, avkopplande och alldeles stilla från motorvägsbrus och stadsljud.


En damm välkomnar gästerna på framsidan och bebos vanligen av vackra koifiskar.



Pensionatet har ett antal rum som alla är individuellt inredda. En tanke om att följa den urgamla asiatiska läran Fengshui blev tidigt riktlinjen för många av rummens inredning men ett par av rummen är helt enkelt bara individuellt inredda (exempel kommer nedan). Idag är det många gäster som regelbundet återkommer och inte sällan väljer sitt "favoritrum".
 

 Detta är rum "Newport", inspirerat av bästväninnans besök hos oss när vi bodde i New England i USA (där den fantastiska lilla seglarstaden Newport ligger). Rummet är ett flerbäddsrum/ familjerum med marina inslag. Här har även jag ett finger med i spelet; jag har sytt de flesta dekorationskuddarna och kommit med ett och annat tips till inredningen.



Ovan ses rum "Eld" som är ett av Fengshuis fem energielement. Varma, heta färger  och orientaliska inslag gör detta till ett mycket speciellt och uppskattat rum. Undertecknad har målat gulväggen med schabloner samt sängen med dess guldschabloner.



Ett av de andra, individuella rummet är "Afrika", även kallat etniska rummet. Jag sydde gardinerna av Designer's Guildtyg  (och även dekorationskuddarna) som tillsammans med lite rustika trämaterial och detaljer ger en känsla av skön viloplats på savannen. Rummet erbjuds även för gäster som reser med hund, därför ses lite grövre sängkläder som med sina mörka färger ska skilja sig från och underlätta vid hanteringen mellan hundfria resp. hundrum på pensionatet.


Ovan ses frukostserveringen och det gemensamma matrummet. Till höger är entrén inne i pensionatet. Pensionatet erbjuder även ett litet gym samt härliga uteplatser för sena grillnätter.


Om man inte är pensionatsgäst utan endast vill ha en trevlig dagsutflykt med en god kopp kaffe kan man besöka det för året nyöppnade sommarcaféet, öppet onsdagar-söndagar 12-16 om inte regnet står som spön i backen. Till fågelkvitter och humlesång kan man sitta ute under den enorma eken och linden med godsakerna. Har man tur kan man få träffa gårdshunden som gärna ser att man försakar allt till förmån för att klia och klappa henne...


Butiken, Garagebutiken är en spännande butik med allsköns ting. Mängder av smycken, accessoarer, nagellack (Opi, Shisem, Skinfood m.fl) sällskapar med unika vintagekläder, skor och diverse heminredningsdetaljer.



För den som letar personliga, prisvärda presenter eller bara vill skämma bort sig i lugn och ro kan jag verkligen rekommendera detta ställe. Själv har jag svårt att ta mig därifrån, och jag kommer sällan tomhänt hem heller... Full av fascination följer jag bästväninnans oförtrutna strävan om att erbjuda service och avkoppling till besökande och jag hoppas på att få njuta av det själv i många år framöver!

3 kommentarer:

  1. Fin reklam för affärskollegan.Trevlig läsning.Fina bilder.
    Lukas sa

    SvaraRadera
  2. Jag önskar bara att det var just en affärskollega... men just nu får jag glädja mig åt att det är bästväninnan! Tack Lukas för snäll kommentar!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag skriver emellanåt om slott som är till salu och just nu är Rinkesta detta så jag länkar till dig och undrar om det är ok att jag använder mig av en av dina bilder? Naturligtvis med länk och erkännande.

    Mvh

    Per

    SvaraRadera